Het maken van rapport

Meestal willen we graag gewoon zeggen wat we er van vinden. Of dat de ander doet wat jij wilt. Nog vaker is dit dus niet het gevolg! Met de Quickwin “Het maken van Rapport” leer je af te stemmen op ‘de werkelijkheid’ van de ander. Zowel in lichaamstaal als met concrete vraagtechnieken. En het mooie is dat zelfs zonder de ander volledig te begrijpen, deze interactie er voor zorgt dat de ander ook geïnteresseerd raakt in jouw verhaal!

Luisteren, samenvatten en doorvragen

“Ja, ik hoor wat je zegt maar…” Zodra je dit zegt weet je dat je niet meer luistert. Terwijl dit juist in communicatie de basisvaardigheid nummer 1 is om op voort te borduren. Met de Quickwin “Luisteren, samenvatten en doorvragen” leer je de belangrijkste communicatievaardigheid die iedereen als basis zou mogen beheersen en gebruiken. Belangrijk tijdens overleg, bij conflicten, bij klanten en in onderhandelingen. Kortom in iedere vorm van communicatie!

Invloed en overtuigingskracht

Meestal doen mensen niet zomaar wat je van ze vraagt. Het gaat dan ook niet alleen om de inhoud van je verhaal maar vooral hoe je het brengt. Met de Quickwin “Invloed en overtuigingskracht” leer je technieken toe te passen die ervoor zorgen dat je vraag of verzoek beter wordt ‘opgenomen’ door de ander. . “What’s in for me” is bepalend of iemand jouw argumenten ter overweging wil nemen of ‘weg zapt’. Belangrijk om te weten bij presentaties, projecten, klantbezoeken etc. kortom in die situaties waarin het belangrijk is de ander ‘mee te krijgen’ met jouw voorstel.

Up & downchuncken

“Ik ben niet geïnteresseerd in de details, geef mij gewoon de grote lijnen”. Of heb je juist behoefte aan voorbeelden bij het verhaal? Met de Quickwin “Up & downchuncken” leer je te switchen tussen de verschillende gradaties in je communicatie. Belangrijk om flexibiliteit te hebben en zo af te stemmen op de informatiebehoefte van de ander. Kort omschreven: meer behendigheid in communiceren!

Transactionele analyse

Hoe kan het toch dat de ander gelijk zo boos reageert? Of gelijk met allerlei excuses komt? De manier waarop je iets zegt kan een ongewenst emotionele reactie opleveren waardoor je de regie over het gesprek of onderhandeling kwijtraakt. En .. dat kan ook andersom. “Waarom reageer ik nou zo op die ‘waarom-vraag’? Met de Quickwin “Transactionele Analyse” leer je beter de regie te houden over het gesprek waardoor je effectiever bent in het bereiken van je doel. Je krijgt zicht op de verschillende communicatie posities die je onbewust inneemt zoals ‘aanklager, slachtoffer en redder’. Hierdoor ben je effectiever in je communicatie en ben je sterker in je rol als onderhandelaar.

Wat je leert in media trainingen

Ineens confronteert de ander jou op een aanvallende manier over iets wat je gedaan zou hebben. Je zit in zo’n situatie waarbij je jezelf moet verdedigen of verantwoorden. Het onverwachte zorgt ervoor dat je onduidelijk en zonder overtuigingskracht gaat communiceren. Met de Quickwin “Wat je leert in mediatrainingen” leer je een aantal do’s en dont’s uit media trainingen mee om alert, flexibel en to the point te kunnen reageren.

Story telling

Hoe overtuig je de ander? Hoe krijg je de ander mee met jouw idee? En wat ga je precies vertellen? Een opsomming van feiten en getallen? Een rijtje aan onweerlegbare argumenten? Liefst met minimaal 50 powerpointslides? Met de Quickwin “Storytelling” leer je technieken om je presentatie in de vorm van een verhaal te doen. Een verhaal dat voor werkelijke impact bij de toehoorders zorgt. En … dat niet meer wordt vergeten!

Argumenteren

“Ja, dat is nu eenmaal zo” is nooit voldoende om de ander te overtuigen van je voorstel of mening. Met grote kans dat de ander afhaakt. Met de Quickwin “Argumenteren” leer je jouw mening, idee of voorstel gestructureerd te onderbouwen met verschillende gradaties in argumentatie. Belangrijk bij presentaties, in vergaderingen en bij overleg.